En fælles identitet – Københavns Universitet

Sundhedsvidenskab > Om KU-design > En fælles identitet

En fælles identitet

Den visuelle identitet for Københavns Universitet er foruden seglet og navnetrækket baseret på supplerende designelementer med udgangspunkt i såvel universitetets egenart og historie som dets strategi og vision.

Det primære formål med at lade den grafiske identitet bestå af mere end selve seglet, er at Københavns Universitet visuelt skal skille sig ud fra de mange universiteter der verden over benytter et traditionelt, cirkulært segl.

For at sikre en entydig og genkendelig visuel identitet for Københavns Universitet, tillader designprogrammet ikke brug af andre logoer end universitetslogoet og fakultetslogoerne. Dette gælder dog ikke visse centerlogoer fra før 30. september 2009 (se herunder). Al visuel kommunikation skal holdes inden for de retningslinjer, som designguiden udstikker.

Centerlogoer

Ledelsesteamet (LT) besluttede 30. september 2009, at KU´s centre fra den dato ikke må udvikle nye emblematiske logoer, men gerne må anvende gennemgående fotos, slogans eller grafikelementer inden for designguidens muligheder.

Visse centre på KU, som er oprettet før 30. september 2009, kan, hvis dekanen for det relevante fakultet tillader det, videreføre brugen af et logo i en periode på websider. På websider må centerlogoer kun optræde i en særlig højreboks placeret øverst i højrespalten. De centerlogoer og logoer for forskergrupper og forskningsprojekter m.m., som stadig kan ses på ku.dk, er således fra før, der blev sat endeligt stop for udarbejdelse af individuelle logoer.

Formål

Målet med designprogrammet er at vise universitetet som én sammenhængende organisation med et samlet og synligt grafisk udtryk.